Dne 10. 6. 2025 obdržel Krajský úřad Pardubického kraje (dále jen „krajský úřad“) Vaši žádost o informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Touto žádostí jste požadoval poskytnutí následujících informací:
I. CENY DOPRAVNÍCH VÝKONŮ (CDV)
1. Jaké jsou ceny za dopravní výkony (v Kč bez DPH za jeden vozokilometr):
- v autobusové dopravě,
- v železniční dopravě?
2. Uveďte tyto ceny rozepsané dle jednotlivých dopravců, případně podle jednotlivých smluv.
3. Pokud používáte více sazeb v závislosti na typu vozidla, náročnosti trasy apod., uveďte prosím celý systém kalkulace CDV nebo interní ceník, podle kterého se CDV stanovuje.
4. Uveďte, zda se jedná o:
- smlouvy typu „net-cost“ (dopravce nese riziko tržeb),
- nebo „gross-cost“ (vše hradí kraj),
- či jinou variantu.
II. ROZSAH A STRUKTURA DOPRAVY
5. Kolik kilometrů (ročně) ujely vlaky a autobusy v objednávce kraje v roce 2023 a 2024?
6. Kolik spojů (autobusových a vlakových) jezdilo v roce 2024 po 19:30 a po 20:00, a to:
- v pracovní dny,
- o víkendech?
7. Které obce tyto večerní spoje využívají?
III. SPOLUFINANCOVÁNÍ OBCEMI
8. Které obce přispívají finančně na veřejnou dopravu (např. na konkrétní spoje)?
9. Jaká byla výše příspěvku obce:
- v absolutní částce,
- v procentuálním podílu?
10. Uveďte, zda je požadavek příspěvku podmínkou pro zavedení nebo zachování spoje.
IV. VOZIDLA A VYBAVENOST
11. Přehled vozidel nasazovaných na krajských linkách:
- typy vozidel,
- průměrné stáří,
- výbava (Wi-Fi, klimatizace, nízkopodlažnost, zásuvky, přístupnost pro ZTP apod.).
12. Pokud máte k dispozici seznam vozidel používaných jednotlivými dopravci na objednávku kraje,
žádám o jeho zaslání.
V. DOTACE A PODPORA
13. Využil kraj (nebo dopravci s podporou kraje) v letech 2018–2024 jakékoliv dotace z:
- Evropské unie,
- Státního fondu dopravní infrastruktury,
- jiných veřejných zdrojů?
14. Na co byly konkrétně dotace využity?
VI. PŘÍSTUPNOST A ZOHLEDNĚNÍ ZTP
15. Jaká opatření kraj přijímá pro zajištění dopravní dostupnosti osob se zdravotním postižením (ZTP a ZTP/P)?
16. Existují u krajských linek výjimky, podpory či úlevy pro obce se zvýšeným počtem osob se ZTP?
K Vaší žádosti Vám na základě informací poskytnutých Odborem dopravy a silničního hospodářství, oddělení dopravní obslužnosti, sděluji následující informace k jednotlivým dotazům:
I. CENY DOPRAVNÍCH VÝKONŮ (CDV)
1. Jaké jsou ceny za dopravní výkony (v Kč bez DPH za jeden vozokilometr):
- v autobusové dopravě?
Cena dopravního výkonu na 1 vozokilometr se v 1. pololetí roku 2025 pohybovala v rozmezí od 38,67 – 44,62 Kč/vozokilometr
- v železniční dopravě?
Údaje ve vozokilometrech v železniční dopravě nemá Pardubický kraj k dispozici.
2. Uveďte tyto ceny rozepsané dle jednotlivých dopravců, případně podle jednotlivých smluv.
Za období 1. poloviny roku 2025 byly ceny dle jednotlivých dopravců následující:
ZDAR a.s. 39,89 Kč/km
C A R - T O U R spol. s r.o. 40,56 Kč/km
UMBRELLA Coach & Buses s.r.o. 43,98 Kč/km
ARRIVA autobusy 44,62 Kč/km
BusLine Pardubicko s.r.o. 42,68 Kč/km oblast Ústeckoorlicko
BusLine Pardubicko s.r.o. 39,61 Kč/km oblast Lanškrounsko
BusLine Pardubicko s.r.o. 38,67 Kč/km oblast Litomyšlsko
BusLine Pardubicko s.r.o. 38,68 Kč/km oblast Jevíčsko
Tímto údajem v oblasti drážní dopravy nedisponujeme.
3. Pokud používáte více sazeb v závislosti na typu vozidla, náročnosti trasy apod., uveďte prosím celý systém kalkulace CDV nebo interní ceník, podle kterého se CDV stanovuje.
V oblasti autobusové dopravy se řídíme přílohami smlouvy, které jsou uvedeny v příloze č. 1 výpočetní nástroj
V oblasti železniční dopravy se postupuje podle vyhlášky č. 296/2010 Sb. (Vyhláška o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace).
4. Uveďte, zda se jedná o:
- smlouvy typu „net-cost“ (dopravce nese riziko tržeb),
V oblasti železniční dopravy nese riziko tržeb dopravce.
- nebo „gross-cost“ (vše hradí kraj),
V oblasti autobusové dopravy nese riziko tržeb objednatel – kraj.
- či jinou variantu.
II. ROZSAH A STRUKTURA DOPRAVY
5. Kolik kilometrů (ročně) ujely vlaky a autobusy v objednávce kraje v roce 2023 a 2024?
V rámci schváleného rozsahu veřejné dopravy pro rok 2023 a 2024 se jedná o následující údaje:
Druh dopravy 2023 2024
autobusová doprava 16,55 mil. km 16,74 mil. km
železniční doprava 5,06 mil. km 5,12 mil. km
6. Kolik spojů (autobusových a vlakových) jezdilo v roce 2024 po 19:30 a po 20:00, a to:
- v pracovní dny,
- o víkendech?
V oblasti autobusové dopravy je přehled spojů uveden v příloze č. 4. Přehled je vztažen k datu 9.6.2025.
V oblasti drážní dopravy jsou železniční jízdní řády veřejně dohledatelné v archivu jízdních řádů - www.spravazeleznic.cz Tyto údaje nemáme k dispozici.
7. Které obce tyto večerní spoje využívají?
V oblasti autobusové dopravy je přehled obcí uveden v příloze č. 4. Přehled je vztažen k datu 9.6.2025.
V oblasti drážní dopravy jsou železniční jízdní řády veřejně dohledatelné v archivu jízdních řádů - www.spravazeleznic.cz Tyto údaje nemáme k dispozici.
III. SPOLUFINANCOVÁNÍ OBCEMI
8. Které obce přispívají finančně na veřejnou dopravu (např. na konkrétní spoje)?
Aktuální informace máme k roku 2024. Seznam obcí a spojů je uveden v příloze č. 2.
9. Jaká byla výše příspěvku obce:
- v absolutní částce,
- v procentuálním podílu?
Požadované informace za rok 2024 obsahuje následující tabulka:
10. Uveďte, zda je požadavek příspěvku podmínkou pro zavedení nebo zachování spoje.
Ano, výše uvedené příspěvky jsou podmínkou pro zachování spoje.
IV. VOZIDLA A VYBAVENOST
11. Přehled vozidel nasazovaných na krajských linkách.
V rámci zadávacích podmínek na autobusovou dopravu byly na vozidla kladeny požadavky zejména k jejich velikosti, a to:
„Velký autobus“ má kapacitu minimálně 55 míst k sezení pro cestující, délku vozidla min. 14,0 m a místo pro jeden invalidní vozík. Do počtu míst k sezení se nezahrnují sklopná sedadla. Do kategorie „velký autobus“ spadají kloubové i nekloubové autobusy.
„Standardní autobus“ má kapacitu minimálně 45 míst k sezení pro cestující a místo pro jeden invalidní vozík. Do počtu míst k sezení se nezahrnují sklopná sedadla.
„Střední autobus“ má kapacitu minimálně 35 míst k sezení pro cestující a místo pro jeden invalidní vozík. Do počtu míst k sezení se nezahrnují sklopná sedadla.
„Malý autobus“ má kapacitu minimálně 20 míst k sezení pro cestující, místo pro jeden invalidní vozík. Do počtu míst k sezení se nezahrnují sklopná sedadla.
V rámci typů (velikostí) autobusů je následující:
- průměrné stáří,
Průměrné stáří vozového parku (vyjma provozní zálohy) dopravce dle Smlouvy nesmí být dle údajů zapsaných v technických průkazech vyšší než 9 let. Žádný z autobusů zařazených kmenově k zajištění příslušného oběhu (včetně zálohových vozidel) nesmí být dle údajů zapsaných v technickém průkazu starší 12 let. Jestliže však Dopravce poskytuje Službu po celou dobu trvání Smlouvy pouze novými vozidly, nesmí průměrné maximální stáří Používaných vozidel překročit 11 let dle údajů zapsaných v technických průkazech.
- výbava (Wi-Fi, klimatizace, nízkopodlažnost, zásuvky, přístupnost pro ZTP apod.).
Parametry na vybavení autobusů nemusí splňovat záložní autobusy.
12. Pokud máte k dispozici seznam vozidel používaných jednotlivými dopravci na objednávku kraje,
žádám o jeho zaslání.
Přehled typů vozidel je obsažen v příloze č. 3.
V. DOTACE A PODPORA
13. Využil kraj (nebo dopravci s podporou kraje) v letech 2018–2024 jakékoliv dotace z:
- Evropské unie,
- Státního fondu dopravní infrastruktury,
- jiných veřejných zdrojů?
Dopravci s podporou kraje nevyužili žádné dotace z výše uvedených zdrojů.
14. Na co byly konkrétně dotace využity?
Dopravci s podporou kraje nevyužili žádné dotace z výše uvedených zdrojů.
VI. PŘÍSTUPNOST A ZOHLEDNĚNÍ ZTP
15. Jaká opatření kraj přijímá pro zajištění dopravní dostupnosti osob se zdravotním postižením (ZTP a ZTP/P)?
V rámci zajištění přístupnosti osob se zdravotním postižením zpracovává Pardubický kraj Krajský plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. Tato opatření jsou dohledatelná na:
https://www.pardubickykraj.cz/krajsky-plan-vyrovnavani-prilezitosti-pro-osoby-se-zdravotnim-postizenim
16. Existují u krajských linek výjimky, podpory či úlevy pro obce se zvýšeným počtem osob se ZTP?
Tyto typy výjimek u krajských linek neexistují. Podmínky pro přepravu osob zdravotně postižených obsahují smluvní a přepravní podmínky tarifu IREDO a ceníku IREDO.
Přílohy:
Příloha č. 1 Výpočetní nástroj
Příloha č. 2 Přehled obcí a spojů
Příloha č. 3 Přehled typů vozidel
Příloha č. 4 Seznam linek