Poskytnuté informace

 

Informace o dopravní obslužnosti

(30.6.2025)

Dne 10. 6. 2025 obdržel Krajský úřad Pardubického kraje (dále jen „krajský úřad“) Vaši žádost o informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Touto žádostí jste požadoval poskytnutí následujících informací:

 

I. CENY DOPRAVNÍCH VÝKONŮ (CDV)

1. Jaké jsou ceny za dopravní výkony (v Kč bez DPH za jeden vozokilometr):

- v autobusové dopravě,

- v železniční dopravě?

2. Uveďte tyto ceny rozepsané dle jednotlivých dopravců, případně podle jednotlivých smluv.

3. Pokud používáte více sazeb v závislosti na typu vozidla, náročnosti trasy apod., uveďte prosím celý systém kalkulace CDV nebo interní ceník, podle kterého se CDV stanovuje.

4. Uveďte, zda se jedná o:

- smlouvy typu „net-cost“ (dopravce nese riziko tržeb),

- nebo „gross-cost“ (vše hradí kraj),

- či jinou variantu.

II. ROZSAH A STRUKTURA DOPRAVY

5. Kolik kilometrů (ročně) ujely vlaky a autobusy v objednávce kraje v roce 2023 a 2024?

6. Kolik spojů (autobusových a vlakových) jezdilo v roce 2024 po 19:30 a po 20:00, a to:

- v pracovní dny,

- o víkendech?

7. Které obce tyto večerní spoje využívají?

III. SPOLUFINANCOVÁNÍ OBCEMI

8. Které obce přispívají finančně na veřejnou dopravu (např. na konkrétní spoje)?

9. Jaká byla výše příspěvku obce:

- v absolutní částce,

- v procentuálním podílu?

10. Uveďte, zda je požadavek příspěvku podmínkou pro zavedení nebo zachování spoje.

IV. VOZIDLA A VYBAVENOST

11. Přehled vozidel nasazovaných na krajských linkách:

- typy vozidel,

- průměrné stáří,

- výbava (Wi-Fi, klimatizace, nízkopodlažnost, zásuvky, přístupnost pro ZTP apod.).

12. Pokud máte k dispozici seznam vozidel používaných jednotlivými dopravci na objednávku kraje,

žádám o jeho zaslání.

V. DOTACE A PODPORA

13. Využil kraj (nebo dopravci s podporou kraje) v letech 2018–2024 jakékoliv dotace z:

- Evropské unie,

- Státního fondu dopravní infrastruktury,

- jiných veřejných zdrojů?

14. Na co byly konkrétně dotace využity?

VI. PŘÍSTUPNOST A ZOHLEDNĚNÍ ZTP

15. Jaká opatření kraj přijímá pro zajištění dopravní dostupnosti osob se zdravotním postižením (ZTP a ZTP/P)?

16. Existují u krajských linek výjimky, podpory či úlevy pro obce se zvýšeným počtem osob se ZTP?

 

 

K Vaší žádosti Vám na základě informací poskytnutých Odborem dopravy a silničního hospodářství, oddělení dopravní obslužnosti, sděluji následující informace k jednotlivým dotazům:

 

I. CENY DOPRAVNÍCH VÝKONŮ (CDV)

1. Jaké jsou ceny za dopravní výkony (v Kč bez DPH za jeden vozokilometr):

- v autobusové dopravě?

Cena dopravního výkonu na 1 vozokilometr se v 1. pololetí roku 2025 pohybovala v rozmezí od 38,67 – 44,62 Kč/vozokilometr

- v železniční dopravě?

Údaje ve vozokilometrech v železniční dopravě nemá Pardubický kraj k dispozici.

 

2. Uveďte tyto ceny rozepsané dle jednotlivých dopravců, případně podle jednotlivých smluv.

Za období 1. poloviny roku 2025 byly ceny dle jednotlivých dopravců následující:

ZDAR a.s.                                          39,89 Kč/km

C A R - T O U R spol. s r.o.               40,56 Kč/km

UMBRELLA Coach & Buses s.r.o.    43,98 Kč/km

ARRIVA autobusy                              44,62 Kč/km

BusLine Pardubicko s.r.o.                  42,68 Kč/km   oblast Ústeckoorlicko

BusLine Pardubicko s.r.o.                  39,61 Kč/km   oblast Lanškrounsko

BusLine Pardubicko s.r.o.                  38,67 Kč/km   oblast Litomyšlsko

BusLine Pardubicko s.r.o.                  38,68 Kč/km   oblast Jevíčsko

Tímto údajem v oblasti drážní dopravy nedisponujeme.

 

 

3. Pokud používáte více sazeb v závislosti na typu vozidla, náročnosti trasy apod., uveďte prosím celý systém kalkulace CDV nebo interní ceník, podle kterého se CDV stanovuje.

V oblasti autobusové dopravy se řídíme přílohami smlouvy, které jsou uvedeny v příloze č. 1 výpočetní nástroj

V oblasti železniční dopravy se postupuje podle vyhlášky č. 296/2010 Sb. (Vyhláška o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace).

 

4. Uveďte, zda se jedná o:

- smlouvy typu „net-cost“ (dopravce nese riziko tržeb),

V oblasti železniční dopravy nese riziko tržeb dopravce.

- nebo „gross-cost“ (vše hradí kraj),

V oblasti autobusové dopravy nese riziko tržeb objednatel – kraj.

- či jinou variantu.

 

II. ROZSAH A STRUKTURA DOPRAVY

5. Kolik kilometrů (ročně) ujely vlaky a autobusy v objednávce kraje v roce 2023 a 2024?

V rámci schváleného rozsahu veřejné dopravy pro rok 2023 a 2024 se jedná o následující údaje:

Druh dopravy                              2023                                          2024

autobusová doprava              16,55 mil. km             16,74 mil. km

železniční doprava                   5,06 mil. km                5,12 mil. km

 

 

6. Kolik spojů (autobusových a vlakových) jezdilo v roce 2024 po 19:30 a po 20:00, a to:

- v pracovní dny,

- o víkendech?

V oblasti autobusové dopravy je přehled spojů uveden v příloze č. 4. Přehled je vztažen k datu 9.6.2025. 

V oblasti drážní dopravy jsou železniční jízdní řády veřejně dohledatelné v archivu jízdních řádů - www.spravazeleznic.cz  Tyto údaje nemáme k dispozici.

 

7. Které obce tyto večerní spoje využívají?

V oblasti autobusové dopravy je přehled obcí uveden v příloze č. 4. Přehled je vztažen k datu 9.6.2025. 

V oblasti drážní dopravy jsou železniční jízdní řády veřejně dohledatelné v archivu jízdních řádů - www.spravazeleznic.cz  Tyto údaje nemáme k dispozici.

 

III. SPOLUFINANCOVÁNÍ OBCEMI

8. Které obce přispívají finančně na veřejnou dopravu (např. na konkrétní spoje)?

Aktuální informace máme k roku 2024. Seznam obcí a spojů je uveden v příloze č. 2.

 

9. Jaká byla výše příspěvku obce:

- v absolutní částce,

- v procentuálním podílu?

Požadované informace za rok 2024 obsahuje následující tabulka:

výše příspěvku obce

 

10. Uveďte, zda je požadavek příspěvku podmínkou pro zavedení nebo zachování spoje.

Ano, výše uvedené příspěvky jsou podmínkou pro zachování spoje.

 

IV. VOZIDLA A VYBAVENOST

11. Přehled vozidel nasazovaných na krajských linkách.

V rámci zadávacích podmínek na autobusovou dopravu byly na vozidla kladeny požadavky zejména k jejich velikosti, a to:

 „Velký autobus“ má kapacitu minimálně 55 míst k sezení pro cestující, délku vozidla min. 14,0 m a místo pro jeden invalidní vozík. Do počtu míst k sezení se nezahrnují sklopná sedadla. Do kategorie „velký autobus“ spadají kloubové i nekloubové autobusy.

„Standardní autobus“ má kapacitu minimálně 45 míst k sezení pro cestující a místo pro jeden invalidní vozík. Do počtu míst k sezení se nezahrnují sklopná sedadla.

„Střední autobus“ má kapacitu minimálně 35 míst k sezení pro cestující a místo pro jeden invalidní vozík. Do počtu míst k sezení se nezahrnují sklopná sedadla.

„Malý autobus“ má kapacitu minimálně 20 míst k sezení pro cestující, místo pro jeden invalidní vozík. Do počtu míst k sezení se nezahrnují sklopná sedadla.

V rámci typů (velikostí) autobusů je následující:

vozidla a vybavenost

 

- průměrné stáří,

Průměrné stáří vozového parku (vyjma provozní zálohy) dopravce dle Smlouvy nesmí být dle údajů zapsaných v technických průkazech vyšší než 9 let. Žádný z autobusů zařazených kmenově k zajištění příslušného oběhu (včetně zálohových vozidel) nesmí být dle údajů zapsaných v technickém průkazu starší 12 let. Jestliže však Dopravce poskytuje Službu po celou dobu trvání Smlouvy pouze novými vozidly, nesmí průměrné maximální stáří Používaných vozidel překročit 11 let dle údajů zapsaných v technických průkazech.

 

- výbava (Wi-Fi, klimatizace, nízkopodlažnost, zásuvky, přístupnost pro ZTP apod.).

Parametry na vybavení autobusů nemusí splňovat záložní autobusy.

 

 

12. Pokud máte k dispozici seznam vozidel používaných jednotlivými dopravci na objednávku kraje,

žádám o jeho zaslání.

Přehled typů vozidel je obsažen v příloze č. 3.

 

V. DOTACE A PODPORA

13. Využil kraj (nebo dopravci s podporou kraje) v letech 2018–2024 jakékoliv dotace z:

- Evropské unie,

- Státního fondu dopravní infrastruktury,

- jiných veřejných zdrojů?

Dopravci s podporou kraje nevyužili žádné dotace z výše uvedených zdrojů.

 

14. Na co byly konkrétně dotace využity?

Dopravci s podporou kraje nevyužili žádné dotace z výše uvedených zdrojů.

 

VI. PŘÍSTUPNOST A ZOHLEDNĚNÍ ZTP

15. Jaká opatření kraj přijímá pro zajištění dopravní dostupnosti osob se zdravotním postižením (ZTP a ZTP/P)?

V rámci zajištění přístupnosti osob se zdravotním postižením zpracovává Pardubický kraj Krajský plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. Tato opatření jsou dohledatelná na:

https://www.pardubickykraj.cz/krajsky-plan-vyrovnavani-prilezitosti-pro-osoby-se-zdravotnim-postizenim

 

16. Existují u krajských linek výjimky, podpory či úlevy pro obce se zvýšeným počtem osob se ZTP?

Tyto typy výjimek u krajských linek neexistují. Podmínky pro přepravu osob zdravotně postižených obsahují smluvní a přepravní podmínky tarifu IREDO a ceníku IREDO.

 

Přílohy:

Příloha č. 1 Výpočetní nástroj

Příloha č. 2 Přehled obcí a spojů

Příloha č. 3 Přehled typů vozidel

Příloha č. 4 Seznam linek

 

 

 

 

dokumenty

Příloha 1 Dokument ve formátu PDF(1 MB)
Příloha 2 Dokument ve formátu PDF(270 KB)
Příloha 3 Dokument ve formátu PDF(3 MB)
Příloha 4 Dokument ve formátu MS Excel(150 KB)